Plannen voor hoogste bomenpark van ‘t Stad lokt meer dan 100 kijklustigen

Verkoop Antwerpse woontoren Doktoren loopt als een trein: al 40% verkocht

Het nieuwbouwproject Doktoren, pal naast het Antwerpse Eilandje, wekt opvallend veel interesse. Amper enkele maanden na de lancering zijn al 4 op de 10 appartementen - 60 in totaal - verkocht. Sterker nog: meer dan 100 enthousiaste buren, kopers en geïnteresseerden willen een blik werpen op de eerste werken op de site. Daarom organiseert projectontwikkelaar Immpact vandaag voor de eerste keer een infomoment naast de site voor alle geïnteresseerden. Tegen eind 2021 komen er vlak aan Park Spoor Noord 154 nieuwe gezinnen bij.

Begin dit jaar gingen de eerste werken van de Doktoren van start, één van de nieuwste grote woontorens in Antwerpen. Ontwikkelaar Immpact bouwt er het komende jaar vlak aan Park Spoor Noord een complex dat in totaal goed is voor 154 woningen. Op het gelijkvloers komt een commerciële ruimte die ingenomen wordt door het nabijgelegen ziekenhuis ZNA.

En die eerste werken wekken alvast heel wat interesse op van buurtbewoners en kopers. Minstens  100 kijklustigen schreven zich in voor het allereerste infomoment naast de site. Eerder deze week mochten meer dan 60 werknemers van het ZNA ziekenhuis en de nabijgelegen campus al een eerste blik op de verdere plannen werpen.

“Communiceren en blijven informeren is belangrijk. Zeker bij een groot project zoals de Doktoren. Daarom leek het ons een goed idee om de toekomstige bewoners en geïnteresseerden uit te nodigen, zodat ze zelf kunnen zien hoe zulke werken er aan toegaan en vooral hoe snel de werken vorderen. Dat er zoveel enthousiastelingen komen opdagen, is het beste bewijs dat hier nood aan is.”

Philippe Janssens, CEO Immpact

Dat het buurtmoment naast de site zoveel interesse opwekt, heeft alles met de aantrekkelijkheid van de wijk te maken. Die onderging de voorbije jaren een heuse metamorfose. Het voormalige rangeerstation tussen de wijken Dam, Seefhoek en Italiëlei was jarenlang een grauwe stadskanker. Maar tien jaar geleden begon de herontwikkeling en al snel werd deze voormalige B-locatie door de Antwerpenaar in de armen gesloten.

Bomen op 80 m hoogte

Eén van de grote eyecatchers van de Doktoren is het groen dat op uitzonderlijke hoogte zal komen. Pal op het nieuwe wooncomplex van 23 verdiepingen worden op zo’n 80 meter hoogte een aantal grote bomen geplaatst. Daarmee krijgt de Doktoren het hoogste bomenpark van de stad Antwerpen. Hoe het groen er precies zal uitzien, zal ontwikkelaar Immpact in de nabije toekomst samen met een tuinarchitect bepalen.

“Het groen op zo’n 80 meter hoogte zal de woontoren niet alleen een iconisch uitzicht geven, maar ook bijdragen aan het idee van meer groen in de stad. Dat wordt ongetwijfeld een huzarenstukje, want zulke bomen op zo’n hoogte plaatsen is in Vlaanderen nog maar zelden gebeurd. Een deel van de tuin zal mogelijk als gemeenschappelijke ruimte worden opengesteld aan de bewoners.”

40 procent verkocht

Al even opvallend: recent startte de verkoop van de appartementen. Vandaag is daar al 40 procent van verkocht. Dat blijkt uit de eerste officiële cijfers van projectontwikkelaar Immpact. Het nieuwbouwproject blijkt bovendien ook een gezonde interesse op te wekken bij kandidaat-kopers die werken in het nabijgelegen ziekenhuis of in de hogeschool. Met gemiddelde prijzen rond de 200.000 euro mikken de flats in de Doktoren in de eerste plaats op werkende mensen.

“De Doktoren is een schoolvoorbeeld van waar we met stadsontwikkeling anno 2019 in ons land naartoe moeten. Wonen en werken is er helemaal op elkaar afgestemd. Het nabijgelegen ziekenhuis en de hogeschool zijn een aantrekkingspool voor jonge gezinnen die er werken, of die in elk geval in de nabije omgeving actief zijn. Door compact in de hoogte te bouwen, beperken we bovendien de kosten en houden we de woningen betaalbaar.”

Philippe Janssens, CEO Immpact

Daags na het bouwverlof starten de bovengrondse werken en eind 2021 trekken de eerste bewoners erin. Het buurtmoment vindt plaats op zaterdag 6 juli van 12u tot 16u, vlak naast de site. Inschrijven is nog steeds mogelijk via de website van Immpact: www.immpact.be

Philippe Janssens

CEO, Immpact