Aantal Brusselaars dat naar Antwerpen verhuist neemt fors toe

Onder meer “betaalbaarder” vastgoed deed alleen al jongste vijf jaar ruim 3.500 Brusselaars naar Scheldestad trekken

Nooit eerder was Antwerpen zo’n aantrekkingspool voor Brusselaars als vandaag. In 2017 verhuisden maar liefst 810 Brusselaars naar de stad Antwerpen, oftewel bijna een derde meer dan vijf jaar geleden, om zich er zelf te gaan settelen. Maar ook Brusselse investeerders kopen almaar meer Antwerps vastgoed, simpelweg omdat het een “interessante huurmarkt” is. Het mag duidelijk zijn dat de grote werkgelegenheid die de Scheldestad te bieden heeft als een magneet werkt op almaar meer Brusselaars. Maar ook de appartementsprijzen trekken aan. Die liggen er namelijk gemiddeld 14 procent lager dan in de hoofdstad. Dat blijkt althans uit een marktanalyse van projectontwikkelaar Immpact, één van de grootste ontwikkelaars in Antwerpen.

Antwerpen trok nooit eerder zoveel Brusselaars aan als de afgelopen vijf jaar: maar liefst 3.581 Brusselse ketjes kochten de voorbije vijf jaar een pand in Antwerpen. Concreet verhuisden in 2017 810 Brusselaars naar de stad Antwerpen. Dat zijn er bijna een derde - oftewel 28,8 procent - meer dan vijf jaar geleden toen dat aantal nog maar 629 bedroeg. Omgekeerd maken steeds minder Antwerpenaren de omgekeerde beweging: van 668 in 2015 naar 625 in 2017.

Kortom, sinds 2013 zijn er gemiddeld een vijftigtal Brusselaars per jaar méér die de hoofdstad inruilen voor de Scheldestad dan het jaar voordien. Experten verwachten dan ook dat dit jaar voor het eerst duizend Brusselaars speciaal naar Antwerpen afzakken om er zich te vestigen.

Maar misschien nog opvallender: het grote aandeel aan investeerders die vastgoed kopen in Antwerpen is hier niet eens bij gerekend. Volgens projectontwikkelaar Immpact - die zijn marktanalyse o.a. baseerde op de meest recente statistieken van het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) - zijn er dat sindskort ook al vlug enkele honderden per jaar, en hun aantal neemt in snelvaart toe.

“Het valt duidelijk op dat Brusselaars hun weg naar Antwerpen hebben gevonden. Op de vastgoedmarkt zien we goed dat de Scheldestad aantrekt voor zowel eigen bewoning als voor investeerders. En de groei zit zeker ook in die laatste categorie.”

Betaalbaar vastgoed

Eén van de belangrijkste redenen dat Antwerpen zoveel aantrek heeft: heropgewaardeerde buurten en betaalbare woningen. In 2018 bedroeg de gemiddelde prijs voor een appartement in  Antwerpen 206.890 euro. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest daarentegen zo’n 240.250 euro - oftewel zo’n 16 procent meer. Voor huizen en villa’s liggen de prijzen zelfs zo’n 40 procent hoger: 452.721 euro voor een woonhuis in Brussel tegenover 275.784 euro in Antwerpen.

“De afgelopen jaren investeerde de stad Antwerpen miljoenen euro’s in de herontwikkeling van nieuwe woonbuurten. Veel wijken zoals ‘t Eilandje of de Damwijk waren van origine arme, industriële, wijken die in verval kwamen. Vandaag zijn die wijken, zeker als het over nieuwbouw gaat, ware aantrekkingspolen. Dat is ook de Brusselaars niet ontgaan.”

Werkgelegenheid

Naast het aantrekkelijke vastgoed speelt ook de werkgelegenheid een grote rol in de migratie van Brusselaars naar Antwerpen. Uit de laatste cijfers van het Steunpunt Werk en Economie blijkt dat in Antwerpen tussen 2012 en 2016 maar liefst 12.129 nieuwe ondernemingen zijn opgericht. In totaal kwamen er in vier jaar tijd ook 6.354 nieuwe jobs bij in Antwerpen. Ter vergelijking: in hoofdstad Brussel zijn in diezelfde periode 13.000 banen verdwenen.

“Werkgelegenheid is een belangrijke oorzaak dat Brusselaars naar Antwerpen trekken, maar het gaat verder dan dat. Ook de grotere betaalbaarheid van wonen speelt een grote rol.”

Philippe Janssens, CEO Immpact

Een goed voorbeeld van een project dat heel wat Brusselaars aantrekt, is het splinternieuwe woonproject Doktoren - een nieuwbouwproject aan het Antwerpse Eilandje, vlak aan Park Spoor Noord. De bouw van het wooncomplex - in totaal goed voor 154 wooneenheden - is nog maar pas gestart maar projectontwikkelaar Immpact merkt nu al heel wat interesse van Brusselaars. En dat heeft onder meer ook met de aantrekkelijkheid van de wijk die te maken. Die onderging de laatste jaren een heuse metamorfose. Met prijzen vanaf 200.000 euro trekken de flats in de Doktoren bovendien zowel investeerders aan die het pand willen verhuren, als mensen die er zelf willen wonen omdat ze in de buurt werken. Tegen eind 2020 zouden de eerste bewoners, waaronder allicht ook een paar Brusselaars, er kunnen intrekken.

TABEL: aantal Brusselaars die naar Antwerpen verhuisden

Jaar