Opvallend veel interesse voor grootste vastgoedproject van Sint-Genesius-Rode

Acht op de tien woningen al verkocht

• Zo’n 80 procent van de beschikbare appartementen van Nova Rode, de grootste vastgoedontwikkeling in Sint-Genesius-Rode, is al verkocht.
  • Opvallend: bijna 95 procent van de nieuwe eigenaars zijn mensen uit de directe omgeving.
  • Heel wat mensen in en rond Rode willen hun villa’s of grote woning inruilen voor een appartement in de buurt.
  • Een nieuwe mobiliteitsstudie wijst uit dat bewoners geen drukkere ochtend- en avondspits hoeven te vrezen.
  • De site wordt voor het tweede jaar op rij ter beschikking gesteld van Aperode-Aperhode, het wekelijkse buurtevent dat op 24 mei van start gaat.

De verkoop van de grootste vastgoedontwikkeling in Sint-Genesius-Rode, Nova Rode, loopt als een trein. Vandaag heeft 80 procent van de appartementen er al een eigenaar. En al even opmerkelijk: bijna 95 procent van de kopers is afkomstig uit de eigen achtertuin. Dat komt omdat steeds meer inwoners hun grote villa willen inruilen voor een compact appartement in dezelfde buurt. Dat blijkt uit de eerste officiële cijfers van projectontwikkelaar Immpact, die al voor het tweede jaar op rij haar terreinen ter beschikking stelt van Aperode-Aperhode, het zomerse buurtevent dat op 24 mei van start gaat.

***

Zo’n 80 procent van de beschikbare appartementen van Nova Rode zijn al verkocht. Daarmee is het grootste vastgoedproject in de faciliteitengemeente stevig uit de startblokken geschoten. In de eerste twee appartementsgebouwen - op een totaal van acht - hebben ondertussen al 54 van de 66 appartementen een nieuwe eigenaar. Dat blijkt uit de eerste cijfers van projectontwikkelaar Immpact.

Grote vraag

En wat al even opmerkelijk is: het zijn vooral mensen die al in de gemeente zélf wonen - of vlakbij - die nu specifiek voor het nieuwbouwproject kiezen. Zowat 95 procent van de nieuwe eigenaars - voornamelijk 50- en 60-plussers - zijn mensen uit de omliggende gemeenten zoals Beersel, Waterloo en Sint-Genesius-Rode zelf.

Dat is meteen een belangrijke reden dat de site - die gevestigd is op de terreinen van de oude papierfabriek - zo aanslaat. In de gemeente Sint-Genesius-Rode is de vraag naar compacte appartementen groot, en niet in het minst bij de 50-plussers. Die willen hun grote villa namelijk het liefst ruilen voor een flat, met het oog op de toekomst. De appartementen op de nieuwe site schommelen bovendien rond de gemiddelde prijs van de gemeente (316.239 euro), wat eveneens een belangrijke verklaring voor het succes kan zijn.

“Veel kopers zijn mensen uit de buurt voor wie hun villa te groot is geworden en die op zoek zijn naar een appartement. Tegelijkertijd willen ze wel in Sint-Genesius-Rode blijven wonen, want het is een groene gemeente die toch dicht bij het centrum van de stad ligt.”

Philippe Janssens, CEO Immpact

Aperode-Aperhode

De nieuwe site heeft echter niet alleen een woonfunctie, maar ook een maatschappelijke invulling. Sinds vorig jaar is het hele terrein namelijk de plek waar Aperode-Aperhode plaatsvindt, het wekelijkse buurtevent waar de Rodenaars tijdens de zomermaanden samenkomen voor een hapje en een drankje. Ook dit jaar gaf projectontwikkelaar Immpact daarvoor de terreinen vrij aan de gemeente. Bovendien krijgt de gemeente Sint-Genesius-Rode er officieel een parkgebied van zeven hectare bij - een oppervlakte van meer dan 10 voetbalvelden.

“In Rode heeft het groen altijd al centraal gestaan, maar toch is zelfs hier de komst van zo’n grote groene long uitzonderlijk. En vooral: voor veel mensen is het een verademing dat ze én in het groen én in luxe kunnen leven, zonder een miljoen euro of meer te moeten betalen.

Philippe Janssens, CEO Immpact

Mobiliteitsstudie

Om bij de invulling van de site rekening te houden met alle factoren liet de projectontwikkelaar een nieuwe mobiliteitsstudie uitvoeren. Daaruit blijkt nu dat de bewoners - en buurtbewoners - alvast geen drukkere ochtend- en avondspits hoeven te vrezen.

Verkeersexperten berekenden de gemiddelde en maximale wachtrijen die er zich zouden kunnen voordoen op en rond de Fonteinstraat, de Zoniënwoudlaan, de Lindestraat, de Termeulenstraat en de Gemeentehuislaan. Conclusie: de impact op de omgeving zal minimaal zijn en een publieke parking voor langparkeren zal de nood aan voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers oplossen.

Voor de volgende twee gebouwen die er straks komen - en die elk 11 appartementen zullen tellen - zijn vorig jaar stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd. De bouw start in het najaar van dit jaar en in de zomer van 2018.

Philippe Janssens

CEO, Immpact